Takk for at du handler lokalt

Dame med mange armer 1920x580

Takk for at du handler lokalt

Oppsummering av et krevende Covid-19 år på Maxi.

Takk for at du handler lokalt.

Et tilbakeblikk med Senterleders oppfordring om å handle lokalt og intervju med flere av våre butikkledere. 

Vi på Maxi har merket en endring under Covid-19 situasjonen og det er kundenes lojalitet til det lokale markedet.

Senterleder Christopher Castberg ved Maxi Storsenter takker både kunder og ansatte for hvordan de har forholdt seg til og sluttet opp om de mange smitteverntiltakene underveis i koronapandemien.

Ikke desto mindre har senteret nå innført enda flere tiltak – og Castberg er klar i sin oppfordring:

– Dette er ikke over, og vi kan ikke senke guarden nå! er hans budskap.

Disse månedene har virkelig bekreftet at dugnadsånden lever. De aller fleste er veldig flinke både til å bruke antibac og følge avstandsregler. I tillegg ser vi at folk i mye større grad enn før bruker hele åpningstiden, noe som ble ekstra tydelig i forbindelse med Black Week. Jeg må si jeg er imponert. Dersom ikke kundene og de ansatte hadde tatt dette ansvaret, så hadde vi ikke klart dette. Jeg vil gjerne få si tusen takk til alle for innsatsen så langt, sier Christopher Castbergog legger til at også samarbeidet med kommuneledelsen og smittevernkontoret har fungert utmerket.

Vi har kundetellere fra Viametrics som vi har brukt i mange år her på Maxi. Disse kundetellerne har en live kundeteller funksjon som er ved alle innganger, slik at vi vet nøyaktig hvor mange mennesker som befinner seg inne på senteret til enhver tid. Vi har definert en grense for hva som er et kritisk høyt antall mennesker med tanke på koronasituasjonen, og får en alarm når vi nærmer oss dette nivået, slik at vi kan iverksette tiltak. Så langt har ikke det vært nødvendig, men det gir oss god oversikt og bedre kontroll på kundestrømmen, forteller Christopher Castberg.

Vi har butikker på Maxi som merker netthandel godt, kunden er mer hjemme, men vi har andre butikker igjen med enorm økning i omsetning. Vi kan trekke frem bransjer som Interiør, helse og mat som har stor økning fra fjoråret. Men det er også unntak innen klær som Gina Tricot som har vært en av de som har økt godt i omsetning fra i fjor.

Butikksjef Grethe Laingen fra Gina Tricot begrunner det slik: Våre kunder er lojale. I 2020 har vi også fått mange nye kunder. Gina Tricot har sterke kolleksjoner innen det nyeste innen mote og til en rimelig pris. Det er det som gir oss vekst sammen med våre lojale kunder som velger å handle lokalt.

«En annen vinner er Lampehuset med hele 50% vekst i 2020. De begrunner veksten med at de har et fantastisk utvalg av lamper, god ekspertise, gode kampanjer og at de er ganske alene i område innen sin sjanger. I tillegg har de pusset opp butikken i år og utvidet sortimentet hvor de har fått en større utvalgt av lamper som gir virkelig merkbare resultater sier butikkleder Tone Mikkelsen Hun legger til at vi skal selvfølgelig ikke glemme at våre super-dyktige medarbeidere brenner for faget sitt og har hjulpet våre fantastiske kunder med å finne de rette produktene til rett formål. Fornøyde kunder forteller oss om sin opplevelse, og det skaper enda mer engasjement hos oss i Lampehuset for å yte det lille ekstra og skape gode kundeopplevelse.Vi er utrolig takknemlig og vi gleder oss til fortsettelsen.» sier Tone.

Maxi vil også trekke frem Normal som har gått fantastisk bra siden åpningsdato 8. februar 2018. Kundene har virkelig tatt Normal konseptet positivt imot på Maxi. Det ble en bra start og tilstrømningen av nye kunder har fortsatt siden åpning. Selv om Covid-19 situasjonen har vært en krevende periode med uforutsigbarhet og omstilling for både kunder og alle som driver butikk, ser det ut som butikken går mot nok ett år med positiv vekst. Etableringen på «Maxi er en suksesshistorie. Selv om Hamar ikke har det samme befolkningsgrunnlaget som butikker i andre storbyer så er butikken til Butikkleder Vibeke Harila ofte med å hevde seg i toppen av omsetningslistene i Normal-kjeden. Det er en fantastisk bragd jeg kan takke både mitt dyktige team av ansatte og lojale kunder som handler lokalt for – sier Vibeke.

Den siste Vi trekker frem denne gang er helsekost butikken vår SUNKOST, den har den samme suksess som Normal med jevn økning fra åpningsdato til i dag, under Covid-19 har økningen vært enorm, det er mange som ønsker vitaminer og styrke immunforsvaret. Kjersti Einarsrud som er butikkleder mener at det er flere grunner for den enorme økningen, blant annet lojale kunder, blide og hyggelige medarbeidere og ikke minst gode og trygge produkter. Til tross for at vi er en liten butikk prøver vi å ha et vidt utvalg av varer, både for den helsebevisste og "mannen" i gata. Denne blandingen av varer ser ut til å ha truffet bra hos våre kunder. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Kjersti.

Men – Det er nok en spagat for mange, dette – samtidig som vi skal være forsiktige og holde oss mest mulig hjemme, så skal hjulene holdes i gang i samfunnet. Det ser vi på kundene våre også; de vil både støtte opp om lokale butikkene, samtidig som det føles trygt å gjøre unna en del av handlingen på nett. Til tross for dette ser det ut til at vi skal klare oss veldig bra i år sier Castberg.

Senterlederen håper kundene vil fortsette å støtte opp under de som er hardest rammet av pandemien også i 2021.

Han berømmer samtidig kundene igjen for hvordan de har fulgt smitteverntiltakene helt siden koronaen rammet Norge i mars 2020.

Vi ser at denne pandemien samler lokalsamfunnet og mennesker lokalt får en «ekstra verdi». Vi tar vare på hverandre. 

Vi på Maxi er glad i arbeidsplassen vår og takker alle våre kunder for at de velger å handle lokalt.